Zapoznałem się i akceptuję Korzystając z serwisu potwierdzasz, że zapoznałeś się i akceptujesz politykę bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych prowadzoną przez Automobilklub Wielkopolski.

Kalendarz 2024: Wyjazd klubowy na Litwę, Łotwę i do Szwecji

Rajd Nadbałtycko-Skandynawski

W niedzielę 16 czerwca br. autokar z członkami AW wyjechał z Poznania na Litwę, Łotwę i do Szwecji. Ponieważ wielu z nich traktowało tę podróż jako imprezę rajdową, to tak ją zrelacjonuję.

Sygnał do startu dał komandor rajdu Artur Skrzypecki – organizator tej imprezy. Kierowcami załogi autobusu z numerem startowym 401 byli panowie Bogdan i Daniel (Polska), a pilotem Peter Zralek (Polska) mieszkający w Szwecji, który na co dzień jeździ rowerem. Obcokrajowcem uczestniczącym w rajdzie był Szwed Johan Dahlberg – mąż Edyty (Polska). W rajdzie brali też udział członkowie Delegatur AW w Gnieźnie i Nowym Tomyślu oraz Komisji Sportu Popularnego i Turystyki, Komisji Pojazdów Zabytkowych i Komisji Rewizyjnej, a także członkowie Koła NISSAN, Kola Pracowniczego i Kola Seniorów.

Meta pierwszego etapu była w litewskich Druskiennikach. Następnego dnia uczestnicy rajdu przesiedli się z autobusu na statek, aby płynąć Niemnem do Liszkiawy, gdzie przy kościele św. Trójcy był PKP (Punkt Kontroli Przejazdu - nie mylić z Polskimi Kolejami Państwowymi). Wieczorem relaks przy sanatoryjnych podświetlanych, grających fontannach z popijająniem wody mineralnej z miejscowego źródła. Następny, dwudniowy etap był do Wilna, miasta, w którym przeplatają się trzy kultury – litewska, polska i białoruska. Ostra Brama z kaplicą Matki Bożej Ostrobramskiej, barokowy zespół Uniwersytetu Wileńskiego, Muzeum Adama Mickiewicza, pomnik Gedymina, bazylika archidiecezjalna z dzwonnicą to tylko niektóre PKP-y w tym mieście. Dowiedzieliśmy się, że każdy ma prawo żyć nad Wilejką, a Wilejka ma prawo przepływać obok każdego. Ważnym dla nas miejscem zwiedzania był cmentarz na Rossie z grobowcem matki marszałka Józefa Piłsudskiego i urną z jego sercem, a także nagrobkami wielu wybitnych Polaków. Z Wilna trasa rajdu prowadziła do Trok – pierwszej stolicy Litwy. Kolejny etap też był drogą wodną, bo na statku – tym razem na jeziorze Galve gdzie podziwialiśmy zamek na wyspie. To było dla ducha. A co dla ciała? Przepyszne karaimskie kibiny.

W czwartek rano krótki etap do Kowna. Tam też mieszkał onegdaj Adam Mickiewicz – w sąsiedztwie domu pani Kowalskiej, z którą intensywnie romansował gdy męża nie było w domu, obok największego na Litwie ratusza. Zapewne wpłynęło to na jego twórczość. Z Kowna dojazdówka do Rygi. To nie tylko secesyjne miasto wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO, ale miejsce Ryskiego Muzeum Motoryzacji, które nas automobilistów szczególnie zainteresowało. Jest tam przecież ponad sto unikatowych samochodów i motocykli. Jeździli nimi znani ludzie – np. Józef Stalin. W muzeum jest Cadillac Fleetwoood All-Weather Phaeton, którym podróżował prezydent Łotwy Karlis Ułmanic. Jest Rolls-Royce Silver Shadow Leonida Breżniewa. Są radzieckie Moskwicze, Zaporożce, Wołgi i Pobiedy, a także przedwojenne rajdowe ścigacze Amilcar, OSCar. Specjalne miejsce zajmuje w muzeum samochód przystosowany do wyścigów górskich – Auto Union V16, zwany srebrną strzałą. Atrakcją jest też przedwojenny Mercedes i Harley Davidson. Wśród współczesnych kultowych pojazdów są Citroen 2CV, Volkswagen Żuk i Rover Mini.

W piątek wieczorem zaokrętowanie na potężnym promie Romantica płynącym do Sztokholmu. Zawodnicy mogli odpocząć od samochodów podczas wspaniałej kolacji i atrakcji towarzyszących rejsowi. Nie było dużo czasu na sen, bo trudno spać podczas białej nocy. Ale wystarczyło uczestnikom rajdu, aby zrelaksowani mogli w sobotę obejrzeć Muzeum Galeonu Vasa – jedynego na świecie XVII-wiecznego żaglowca. W Sztokholmie były też inne historyczne PKP-y.

W niedzielę start do Husqvarny. Głównie po to aby w tamtejszym muzeum techniki obejrzeć nie tylko słynne piły i kosiarki, ale także motocykle – podobne do tych jakie startują na Torze „Poznań”. Panie interesowały się innym sprzętem – wyposażeniem kuchni. Po południu byliśmy już w Ystad – miejsca gdzie mieszkają Edyta i Johan Dahlberg, który razem z rodzicami przyjął nas godnie. W Ystad zaokrętowanie na promie Cracovia płynącym w nocy do Świnoujścia, a tam od rana plażowanie.

W Szczecinie podsumowanie rajdu. Zgodnie z jego regulaminem i programem odbyło się wręczenie nagród i upominków. Otrzymali je komandor imprezy Artur Skrzypecki – za jej doskonałe przygotowanie i przeprowadzenie, kierowcy Bogdan i Daniel za profesjonalne samochodowe próby sprawnościowe oraz pilot Peter Piotr Alexander Zralek za odpowiedzi z trasy, PKP i PKC. W autobusie jadącym do Poznania wspaniały komandor snuł plany następnych rajdów. Równie dobry pilot i uczestnicy rajdu zapewniali, że powtórnie mogą wystartować…

Tekst i zdjęcia: Andrzej Górczyński (licencja OSP nr 276)

DSC_3231-001
DSC_3240-001
Autor relacji-001
DSC_3235-001
DSC_3269-001
DSC_3246-001
DSC_3270-001
DSC_3251-001
DSC_3260-001
DSC_3291-001
DSC_3295-001
DSC_3283-001
DSC_3308-001
DSC_3326-001
DSC_3323-001
DSC_3338-001
DSC_3317-001
DSC_3337-001
DSC_3343-001
DSC_3339-001
DSC_3287-001
DSC_3358-001
DSC_3336-001
DSC_3363-001
DSC_3371-001
DSC_3375-001
DSC_3369-001
DSC_3382-001
DSC_3361-001
DSC_3384-001
DSC_3400-001
DSC_3408-001
DSC_3353-001
DSC_3409-001
DSC_3391-001
DSC_3420-001
DSC_3350-001
DSC_3447-001
DSC_3421-001
DSC_3440-001
DSC_3450-001
DSC_3451-001
DSC_3423-001
DSC_3456-001
DSC_3454-001
DSC_3464-001
DSC_3351-001
DSC_3471-001
DSC_3469-001
DSC_3489-001
DSC_3498-001
DSC_3463-001
DSC_3519-001
DSC_3522-001
DSC_3526-001
DSC_3560-001
DSC_3561-001
DSC_3558-001
DSC_3570-001
DSC_3588-001
DSC_3593-001
DSC_3433-001
DSC_3551-001
DSC_3621-001
DSC_3616-001
DSC_3628-001
DSC_3629-001
DSC_3630-001
DSC_3631-001
DSC_3460-001
DSC_3633-001
DSC_3618-001
DSC_3647-001
DSC_3658-001
DSC_3644-001
DSC_3661-001
DSC_3642-001
DSC_3459-001